De keuze

Ik kan jullie natuurlijk van alles over de vakantie vertellen. Over het mooie weer, over de ontploffing van een riool, over de Folklore van Sicilië, over wat ik denk (en voel) wanneer ik me in badpak zie, dat Ard en ik allebei met een lang verhaal bezig zijn en hoe anders we dat aanpakken, over hoe moeilijk ik het vind om te starten met alles na de vakantie, over werk of opleiding, maar dat ga ik niet doen. Misschien ooit, misschien nooit :). 
Ik wil iets delen over een boek dat ik gelezen heb, 'De Keuze' van Edith Eva Eger. Ze is geboren in Hongarije, is Joods en heeft in Auschwitz gezeten toen ze 16 jaar oud was. Ze doet daar een wonderlijke ontdekking op die ze haar hele leven meeneemt en de basis vormt voor haar werk als psycholoog. Ze is danseres en op een gegeven moment moet ze voor dokter Mengele (de berucht engel des doods) dansen. Niet lang daarvoor heeft hij haar moeder naar de gaskamer gestuurd. 
Er gebeurt heel veel met haar tijdens die dans wat ze prachtig omschrijft. Ik wil er graag één stukje uitlichten. 

'Terwijl ik dans, ontdek ik een deel van de wijsheid die ik nooit ben vergeten. Ik zal nooit weten welk wonder me dit inzicht schenkt. Het zal mijn leven meerdere keren redden, zelfs nadat de verschrikkingen voorbij zijn. Ik kan zien dat dokter Mengele, de doorgewinterde moordenaar die deze ochtend mijn moeder heeft gedood, zieliger is dan ik. Ik ben vrij in mijn gedachten, iets wat hij nooit zal zijn. Hij zal altijd moeten leven met wat hij gedaan heeft. Hij zit meer gevangen dan ik. Als ik mijn dans afsluit met een laatste, gracieuze spagaat, bid ik, maar ik bid niet voor mezelf. Ik bid dat hij, voor zijn eigen bestwil, nooit de behoefte zal krijgen om mij te doden.'

Deze bijzondere, wijze en prachtige vrouw heeft een ontdekking gedaan op de meest verschrikkelijke, bizarste plek die je ooit kan voorstellen. Je bent vrij in je gedachten. Je hebt een keus hoe je naar een situatie kijkt en hoe je naar jezelf en de ander kijkt. En dat je gedachten je kunnen maken of breken. Ze is nu 90 jaar en heeft haar levensverhaal op papier gezet in haar eerste(!)boek. Een verhaal dat verteld moest worden en gelezen. 
Wat jaren geleden had ik zelf genoeg van de manier waarop ik vaak dacht en de keuzes in mijn denken. Ik wilde mijn gedachtestroom, dat te vaak in negatieve gedachten over mezelf of anderen eindigden, omdraaien. Ik kocht de serie: 'The art of thinking Brilliantly' van Graham Cooke en heb deze 6 en een half uur durende serie twee keer achter elkaar geluisterd (ik word dan super fanatiek enzo). En dat hielp. Ik ging beseffen dat ik een keus had in mijn denken. Dat ik bepaalde gedachten kon stoppen en mezelf kon gaan zien zoals ik ben; enorm geliefd. Deze audio serie is ook een tip. Zomaar twee tips in een blog, het moet niet gekker worden.... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Delen

Geven en ontvangen

'Terug naar je eige land'