Geven en ontvangen


Vandaag kreeg ik een pakketje over de post en dat was echt een verassing. Ik ben er super blij mee en het ontroerde me. Dat deed me gelijk terug denken aan de tijd dat Ard en ik elkaar net leerde kennen en hij vaak een klein cadeautje gaf of een kaartje. En ik wilde eigenlijk dat zo'n moment snel voorbij was. Ik voelde me er enorm ongemakkelijk bij. Had ook altijd het idee dat er dan gelijk iets van mij verwacht werd. Een wonder dat Ard nog steeds cadeau' geeft. In deze blog kun je lezen hoe het voor me was om een enorm cadeau van hem te krijgen.
Ontvangen was dus moeilijk en ik besef me dat ik ook niet veel gaf. Tussen geven en ontvangen zit, logisch natuurlijk, een connectie. Jaren geleden ben ik begonnen met geven en geld is het mooiste middel om weg te geven. Wanneer geld geen macht heeft is het alleen maar een ruilmiddel en een middel om anderen er blij mee te maken. En ik werd steeds blijer van geven. Soms geef ik aan iemand die in mijn gedachten komt en soms gebeurt het gewoon. Zoals laatst. Ik was in de supermarkt in de rij van de pinkassa. Een man met vrouw en klein kindje waren voor me. De boodschappen waren gescand, hij wilde betalen met contant geld en kwam erachter dat het een pinkassa was. Zijn vrouw keek op dat moment wat wanhopig naar hem met het kleine hummeltje op haar arm. En dat zachte stemmetje in mij zei: 'Betaal maar.' Nu moet je weten dat ik dat stemmetje heel vaak genegeerd heb, juist wanneer het over geld geven gaat. Dan ging ik het gelijk rationaliseren of bedenken of het wel kon of nog meer onzin. Dat negeren is nu wel voorbij, omdat ik weet hoe het is om er wel naar te luisteren. Dus ik betalen voor die man en hij was enorm verbaasd. Ik betaalde mijn eigen boodschappen en hij bleef wachten. Hij ging een gesprek aan met me in gebrekkig Engels en vertelde dat hij pas met zijn gezin in Nederland was gekomen en hij enorm geraakt was door wat ik deed. Hij besefte maar half hoeveel het met mij deed. Het maakte mijn dag en ik bedenk me wel twee keer voordat ik dat stemmetje negeer de volgende keer.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Delen

'Terug naar je eige land'