To Alpha or not to Alpha

Afgelopen woensdag was de kennismakingsavond van Alpha. Ik ben betrokken bij de organisatie en ik ben enorm enthousiast over deze cursus. En dat is niet zonder reden. Ik heb Alpha zelf gedaan toen ik 21 jaar was. En dat was een keerpunt in mijn leven. Dat klinkt best groot en dat was het ook.
Als kind geloofde ik in dat er meer was in dit leven. Ik voelde vaak dat er meer was. Ik las boeken hierover en vond het allemaal super interessant. Toen ik ouder werd  las boeken over boeddhisme, ging naar healing seminars en ging me verdiepen in spiritualiteit (en kwam erachter hoe breed dit was met ongelofelijk veel stromingen). Ik was op zoek naar een betekenis van dit leven. En ik wilde weten waarom er zoveel nare dingen gebeurde, ook in mijn leven.
En waar ik dit vooral niet zocht was bij het christelijk geloof. Dat was wetten, regels, gedoe en vooral geen diepere betekenis.
Na een jaar lang alles te ontvluchten door naar het buitenland te gaan begon ik met een nieuwe studie. Hier werd ik vriendinnen met iemand die christelijk was. En dan ook echt christelijk, ze ging naar de kerk, was getrouwd en al dat soort vreemde zaken.
We hadden flinke discussie over wat we geloofden en hoe dat eruit zag. En dat was leuk. Ik genoot ervan n leerde haar oprechte hart steeds beter kennen. En toen vroeg ze me mee naar de Alpha cursus, omdat ze elf een Student Alpha met een groepje studenten wilde oprichten. Hoe geïnteresseerd ik ook was in het bovennatuurlijke, een cursus vanuit het christelijk geloof stond niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje.
Christenen waren saai, volgens mij niet te vertrouwen en hun geloof was te star. Toch bleef het in mijn hoofd hangen en na nog een keer vragen ging ik mee. Voor 1 avond, mede omdat er gratis eten was, wat voor mij als student goed uitkwam. En na die eerste avond ging ik nog een keer.
Niet vanwege wat er gezegd werd, maar omdat ik er een rust en liefde voelde die ik nog niet eerder
ervaren had. En om een lang verhaal kort te maken kwam ik erachter dat er een God is die liefde is,
die een relatie met me aan wilde gaan en helemaal niet veroordelend of boos was. Ik begon het ook te
ervaren. Ik ging rust ervaren en genezing in mijn pijn en verdriet. En dit vond ik nergens anders.
Mijn leven veranderde en ik werd er een leuker mens van. Niet zo gek dat ik zo enthousiast hierover ben ☺.
Alpha is discussiëren met mensen die willen nadenken over of er meer is, waar ruimte is voor iedereen en waar er ongelofelijk veel gelachen wordt. Je krijgt er zeker weten energie van en er komen mooie vriendschappen uit voort. Hierbij een link van een Vlog van Jasper van der Kolk over de kennismakingsavond van vorige week. Super leuk filmpje waar ik ook ergens in rond huppel.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Delen

Geven en ontvangen

'Terug naar je eige land'