Over eten

Wat voor opleiding doe je? Haptonowatte? En waarom? Dit zijn vragen die ik regelmatig krijg. De opleiding heet Haptonomie. Er zijn meerdere wegen die ernaartoe leiden, maar dit is er één van.
Een aantal jaren geleden ben ik flink ziek geweest en flink afgevallen. Ik herstelde en mijn lichaam reageerde anders op eten en suiker en vet vond mijn lichaam niet meer zo prettig. Laat dat nu net de ingrediënten zijn in eten waar ik enorm van hou...
Mijn eetpatroon werd anders en dat was niet het enige wat veranderde. Ik begon veel meer te voelen. Vooral gevoelens die ik liever niet had. Shoot, ik moest opnieuw leren omgaan met ongemak.
Dat maakte me nieuwsgierig en ik begon vragen te stellen aan de wat dunnere medemens. Die vragen waren oa: Hoe ga jij om met ongemak? Wat doe je dan? Wat doe jij wanneer je rotgevoelens hebt? Wanneer het allemaal teveel wordt?
De meeste mensen die ik deze vragen stelde keken me eerst wat glazig aan. Ik bedacht met dat ze misschien eerst deze informatie moesten verwerken of dat mijn vragen toch wat vreemd waren. Ze bleven glazig kijken en na wat euhhss wist ik dat dit wat uitleg nodig had. Dus vertelde ik waar ik tegen aanliep. Ik kon mijn ongemakken niet meer weg eten. Wanneer ik me rot voelde was ik gewend om te gaan eten (en laat dat nou niet enorme zakken wortels zijn) en niet stil staan bij wat er aan de hand was. Ik had ook niet door dat ik dit heel vaak deed. Beetje vreemd natuurlijk want ik was wel te zwaar. Maar aangezien ik goed was in negeren van ongemak was het ook weer niet zo vreemd. Nadat ik dit vertelde aan mijn dunnere medemens kwamen er verschillende antwoorden over hun vermijding van ongemak: Series kijken, social media, rationaliseren, veel lezen, afleiding zoeken, alcohol drinken, gamen, veel werken.
Wanneer je teveel eet is dit zichtbaar, wanneer je allemaal andere dingen doet om emoties te onderdrukken is dat vaak niet te zien aan iemand. Ik vond dat knap irritant. Ik kwam wel tot de conclusie dat ik geen zin had om andere dempers te kiezen. Ik wilde mijn emoties niet meer onderdrukken en wilde weten hoe dat werkt. Wat kan ik met die emoties? Of moet ik er juist niets mee doen?
Hier begon mijn zoektocht en die is nog niet klaar. Ondertussen ben ik wel flink wat wijzer, maar heb nog steeds de neiging om mijn eerste impuls te volgen bij ongemak en dat is eten. Ik kan gelukkig steeds vaker luisteren na de gedachten en gevoelens die erop volgen.
Wil je meer hierover lezen? Hier een link van een huisarts en coach over eten en contact maken met je gevoel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Delen

Geven en ontvangen

'Terug naar je eige land'